My Blog List

Friday, December 2, 2011

Buo^n Ngu*o*i`


...The home of Felicitas Gurrola de Mason is seen Wednesday, Nov. 30, 2011, in Chula …
....SAN DIEGO (AP) — An 85-year-old woman who led a female-dominated immigrant smuggling ring was sentenced to 2 1/2 years in prison Thursday in a case that stands out at a time when larger, more violent organizations along the U.S.-Mexico border have muscled groups like hers aside.

Felicitas Gurrola was charged with moving up to 80 people a month past border inspectors at America's busiest border crossing in San Diego by having them assume false identities. Her method was relatively safe compared to common and sometimes fatal smugglers' tacks like leading groups through remote mountains and deserts or stuffing them in car trunks and engine compartments.

"This was a very well-organized, safely run operation," said her attorney, Thomas Matthews. "No one was ever put in danger."

Prosecutors argued that Gurrola deserved more than three years in prison for conspiracy to bring illegal aliens into the United States, saying she was a high-level smuggler compared to the lowly operatives that usually get captured by U.S. authorities. Gurrola led the organization with her daughter and another woman who were also sentenced.

"We've essentially been able to pull back the curtain," said Daniel Zipp, an assistant U.S. attorney.

Gurrola — appearing frail with long, gray hair — apologized in a barely audible voice.

"I'm remorseful. I ask for forgiveness. I'm very nervous. I can't speak," she said through a Spanish interpreter.

U.S. District Judge Dana Sabraw gave Gurrola's daughter, Hilda Moreno, 2½ years in prison. Guadalupe Ojeda, who managed a Gurrola-owned hotel in Tijuana that was used as a staging ground for migrants, got three years and one month in prison.

Small family-run organizations used to dominate the migrant smuggling business, but they have faded in the last decade along with a dramatic increase in border security. As smuggling fees have skyrocketed from hundreds to thousands of dollars, larger, more violent criminal groups have pushed them aside.

Gurrola managed to survive the industry turmoil until her arrest earlier this year, aided by her 54-year-old daughter and others, according to U.S. Immigration and Customs Enforcement investigators. She met migrants at Tijuana's Suites Royal Hotel where she gave them immigration documents belonging to others and told them to memorize the information. An underling knew how to read codes on the documents to determine information such as whether they were new issues or renewals.

In the morning, migrants had their hair done to resemble the person on the immigration documents, said Johnny Martin, an ICE supervisory special agent. Gurrola lined them up and assumed the role of immigration inspector. She berated them when they fumbled for answers.

Guides then led migrants through the San Ysidro border crossing, joined them on a commercial bus to the Los Angeles area and collected $3,500 per person on arrival, investigators said. The guides returned to the border in time for dinner.

"She had been doing it for a long time and she found her niche," Martin said.

Gurrola was indicted on immigrant smuggling charges in 1982 but never arrested, according to an affidavit filed with a criminal complaint. She allegedly boasted on a wiretap that she had been in the business for more than 40 years.

As part of an agreement with prosecutors to dismiss some charges, Gurrola's daughter surrendered her home in Chula Vista, outside San Diego.

Gurrola, a legal U.S. resident who was born in Mexico, lived in Chula Vista with her daughter, Martin said. They invited friends to sit on lawn chairs in the garage and watch television. They often visited San Diego-area casinos to unwind.

David Baker, the daughter's attorney, told the judge that the smuggling organization was wrong, but he drew a contrast with more violent groups.

"It can be said they had a certain ethic in the way they ran their business," he said.


.. SAN DIEGO (AP) - Một phụ nữ 85 tuổi, người đứng da^u` mo^t. to^? Chu*c’ buôn lậu người nhập cư đã bị kết án 2 1 / 2 năm trong nhà tù thứ năm trong trường hợp một mà đứng ra tại một thời điểm khi các tổ chức lớn hơn, bạo lực hơn dọc theo biên giới Mỹ-Mexico có cơ bắp nhóm như cô ấy sang một bên.

Felicitas Gurrola bị buộc tội chuyển lên đến 80 người một tháng qua Thanh tra biên giới tại biên giới bận rộn nhất của Mỹ qua tại San Diego bởi họ giả định danh tính giả. Phương pháp của bà đã được tương đối an toàn so với đinh buôn lậu phổ biến và đôi khi gây tử vong như tập đoàn hàng đầu thông qua các ngọn núi và sa mạc xa hoặc nhồi nhét trong thùng xe và khoang động cơ.

"Đây là một hoạt động rất tốt tổ chức một cách an toàn chạy," luật sư của mình, Thomas Matthews. "Không ai đã từng đặt trong nguy hiểm."

Các công tố viên lập luận rằng Gurrola xứng đáng hơn ba năm tù vì âm mưu đưa người nước ngoài bất hợp pháp vào Hoa Kỳ, nói rằng cô là một kẻ buôn lậu ở mức cao so với các HTX thấp kém thường được bắt giữ bởi các nhà chức trách Mỹ. Gurrola dẫn tổ chức với con gái và người phụ nữ khác cũng bị kết án.

"Chúng tôi đã cơ bản được có thể để kéo bức màn", ông Daniel Zipp, một trợ lý luật sư.

Gurrola xuất hiện yếu ớt với mái tóc dài màu xám, xin lỗi trong một giọng nói hầu như không âm thanh.

Tôi đang hối hận tôi xin được tha thứ, tôi rất lo lắng. Tôi không thể nói, "bà cho biết qua một thông dịch viên tiếng Tây Ban Nha.

Quận Thẩm phán Hoa Kỳ Dana Sabraw cho con gái Gurrola, Hilda Moreno, 2 năm rưỡi trong nhà tù. Guadalupe Ojeda, người quản lý một khách sạn Gurrola nước tại Tijuana đã được sử dụng như một nơi trung gian cho các người di cư, đã ba năm và một tháng ở trong tù.

Tổ chức gia đình nhỏ được sử dụng để thống trị các doanh nghiệp buôn lậu người di cư, nhưng họ đã phai mờ trong thập kỷ qua cùng với sự gia tăng đáng kể trong an ninh biên giới. Khi lệ phí buôn lậu đã tăng vọt từ hàng trăm đến hàng ngàn đô la, lớn hơn, các nhóm tội phạm bạo lực đã đẩy chúng sang một bên.

Gurrola quản lý để sống sót qua cuộc khủng hoảng ngành công nghiệp cho đến khi bà bị bắt hồi đầu năm nay, với sự trợ giúp của cô con gái 54 tuổi và những người khác, theo các nhà điều tra thực thi Di Trú và Hải quan. Cô gặp người di cư tại Suites Hotel ở Tijuana, nơi cô đã cho họ các tài liệu xuất nhập cảnh của người khác và nói với họ để ghi nhớ thông tin. Một thuộc hạ biết làm thế nào để đọc mã số trên các văn bản để xác định các thông tin như cho dù họ là những vấn đề mới hoặc gia hạn.

Johnny Martin, một đại lý ICE giám sát đặc biệt vào buổi sáng, người di cư có mái tóc của họ được thực hiện giống như người nhập cư vào các tài liệu, cho biết. Gurrola xếp hàng và đảm nhận vai trò của thanh tra nhập cư. Bà mắng họ khi họ lúng túng cho câu trả lời.

Hướng dẫn sau đó dẫn người di cư vượt qua biên giới San Ysidro, tham gia trên một chiếc xe buýt thương mại khu vực Los Angeles và thu thập được $ 3.500 cho mỗi người khi đến, các nhà điều tra cho biết. Các hướng dẫn quay trở lại biên giới trong thời gian cho bữa ăn tối.

"Cô đã làm việc đó trong một thời gian dài và cô ấy tìm được chỗ đứng của mình", Martin nói.

Gurrola bị truy tố về tội buôn lậu người nhập cư trong năm 1982 nhưng không bao giờ bị bắt giữ, theo một bản khai có tuyên thệ nộp đơn khiếu nại hình sự. Cô đã khoe khoang trên nghe trộm điện thoại mà cô đã có được trong kinh doanh hơn 40 năm.

Là một phần của một thỏa thuận với công tố viên bác bỏ một số khoản phí, con gái của Gurrola đầu hàng nhà cô ở Chula Vista, bên ngoài San Diego.

Gurrola, Mỹ pháp lý cư trú đã được sinh ra ở Mexico, sống ở Chula Vista với con gái mình, Martin nói. Họ mời bạn bè ngồi trên bãi cỏ ghế trong nhà để xe và xem truyền hình. Họ thường xuyên viếng thăm San Diego, khu vực sòng bạc để thư giãn.

David Baker, con gái của luật sư, nói với thẩm phán rằng các tổ chức buôn lậu là sai, nhưng ông đã vẽ một tương phản với các nhóm bạo lực hơn.

"Có thể nói họ đã có một đạo đức nhất định trong cách họ điều hành kinh doanh của họ," ông nói.

..

No comments:

Post a Comment